10 jaar Senior Support!
In 2015 ben ik gestart met Senior Support omdat ik het anders wilde doen! Redelijk blanco ben ik de wereld van begeleiding ingestapt. Ervan overtuigd dat ik het kon. Met het voorbeeld van de zorg voor mijn vader voor ogen.
Mijn vader (88 jaar) woonde, samen met zijn jongere zus (81 jaar), zelfstandig in zijn eigen huis en had steeds meer zorg nodig. Omdat hij op een uur reisafstand van mijn huis woonde, kon ik hem helaas niet dagelijks bezoeken. Hij wilde ook niet bij mij in de buurt komen wonen want zijn geliefde Nijmegen zou hij nooit verlaten.
In het laatste jaar van zijn leven kwam de thuiszorg drie keer per dag bij hem. Mijn vader was maar matig enthousiast over al die vreemden in huis. Hij vertrouwde me toe: “Sommige zusters zijn aardig, maar met anderen heb ik helemaal niets.” Hij zei: “En als ik ze vraag of ze wat langer willen blijven dan is dat nooit mogelijk.”
Hij vond het maar erg ingewikkeld dat hij er niet van op aan kon wanneer ze bij hem langs kwamen en wie er dan kwam. Hij wilde eigenlijk vooral een fijn gesprek met iemand met wie hij een klik had, iemand die luisterde naar zijn verhalen, die ook de man zag en niet alleen de patiënt.
Met mijn vaders wensen in gedachten ben ik in 2015 aan de slag gegaan. Het jaar dat voor mij eigenlijk startte als een sabbatical, werd steeds meer het jaar van uitzoeken hoe een organisatie op het gebied van begeleiding vorm kon krijgen. Cliënt en begeleider moesten samen een goede match vormen. Ik had bij mijn vader zo duidelijk ervaren hoe belangrijk het is dat er een goede klik is. Goed matchen werd het uitgangspunt van de dienstverlening. Vervolgens leek het mij fijn te werken met begeleiders met voldoende levenservaring die ook een goede gesprekspartner kunnen zijn voor potentiële cliënten. Wat ik ook heel belangrijk vond: de wensen van de cliënten altijd respecteren. Langzaam kwam de organisatie tot leven. De naam Senior Support werd geboren, oorspronkelijk als werktitel, maar wat dekte de lading beter dan deze naam?
Vanaf 2016 begon de begeleiding van cliënten echt. Eerst ben ik zelf in het diepe gesprongen. Want hoe weet je hoe begeleiding werkt zonder eigen ervaring? Ik zal mijn eerste cliënt nooit vergeten; een lieve, dappere, kleine dame wonend in Zeist. Ik mocht haar klankbord zijn. Ik ging er met haar op uit, hielp haar met boodschappen en wat administratie. Het was een hele mooie opdracht. Het vertrouwen dat ik van haar kreeg, ontroerde me. Ik heb haar zeker een half jaar mogen begeleiden, tot en met de dag van haar overlijden. Ik zal haar nooit vergeten. Deze en latere ervaringen leerden me zoveel over het werk. Dat je een bijdrage kan leveren en betekenisvol bezig kan zijn. Maar ook dat onze cliënten kwetsbaar zijn en dat je als begeleider een hele verantwoordelijkheid draagt.
Inmiddels is het 2025 en is het 10 jaar later. Het is zeker niet altijd gemakkelijk geweest, maar doordat ik samen met mijn team heel hard heb gewerkt is het gelukt Senior Support te ontwikkelen tot een mooie professionele organisatie waar de cliënt op de eerste plaats komt. Altijd met de wensen van mijn vader in gedachten. Senior Support staat voor maatwerk. Ruim 80 professionele en betrokken begeleiders staan dagelijks klaar voor onze cliënten. Mijn kinderen vinden dat ik trots mag zijn op wat we hebben bereikt. Maar ik ben zelf vooral trots op mijn team en alle begeleiders die dagelijks klaar staan en het verschil maken voor onze cliënten.
10 jaar Senior Support: dankzij de geweldige inzet van het hele team!
