Gedragscode

Inleiding

Senior Support richt zich op gezelschap en ondersteuning van senioren en het ontlasten van mantelzorgers. Senior Support hecht veel waarde aan het vervullen van de wens van de cliënt en vindt dat senioren in een veilige omgeving moeten kunnen leven.

De vaste medewerkers van Senior Support en haar Supporters (dit zijn alle personen die namens Senior Support thuisbegeleiding verlenen aan cliënten) proberen altijd de zelfredzaamheid van de cliënt in stand te houden en te verbeteren, zodat mensen zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Senior Support kenmerkt zich door maatwerk, kleinschaligheid en persoonlijke aandacht.

De medewerkers van Senior Support beseffen zich dat er ook wel eens iets mis kan gaan en om dit te voorkomen, vragen zij aandacht voor deze gedragscode.

De doelen van onze gedragscode

  • Duidelijkheid geven waar Senior Support voor staat en wat het doel is van thuisbegeleiding;
  • Voorkomen van een te grote betrokkenheid;
  • Het bestrijden en voorkomen van intimidatie, agressie en discriminatie;
  • Het beschermen van de cliënten, mantelzorgers, medewerkers en supporters;
  • Het behouden van een prettige en veilige werk- en leefomgeving;
  • Het goede imago van onze organisatie bewaken en behouden.

Deze gedragscode geldt voor de vaste medewerkers van Senior Support, de Supporters, de cliënten, de familie en mantelzorgers van de cliënten en iedereen die bij Senior Support betrokken is.

Senior Support staat voor kwalitatief goede begeleiding

Goede zorg betekent voor Senior Support kwalitatief goede thuisbegeleiding. – Medewerkers en Supporters werken en handelen op de volgende manier:

  • Ze treden met respect, toewijding en aandacht de cliënt tegemoet;
  • Ze zijn zich bewust van wat moreel en ethisch verantwoord is;
  • Ze kunnen het handelen verantwoorden;
  • Ze zijn kritisch op het eigen handelen en het handelen van collega’s.

De behoeften, wensen, ervaringen en belangen van de cliënt staan centraal en zijn richtinggevend voor de te bieden thuisbegeleiding. De dienstverlening komt tot stand in samenwerking met cliënt en Senior Support, en bij voorkeur ook met de mantelzorgers. De begeleiding vindt plaats binnen de gegeven financiële kaders op een persoonsgerichte, veilige en verantwoorde wijze.

Versterken van zelfredzaamheid en eigen regie door thuisbegeleiding

Senior Support hanteert bij thuisbegeleiding een vaste methode van werken. Het versterken van de zelfredzaamheid en eigen regie zijn belangrijke doelstellingen van deze methode waarbij er ruimte is voor eigen invulling van de begeleider. Een van de belangrijkste succesfactoren van deze manier van werken, is dat thuisbegeleiding plaatsvindt in de eigen veilige omgeving, het uitgaat van de mogelijkheden van de cliënt en dat het structuur biedt door heldere afspraken, die vastgelegd zijn in het begeleidingsplan.

Te grote betrokkenheid

Er is altijd een risico dat door een te grote betrokkenheid van de thuisbegeleider de balans tussen afstand en nabijheid wordt verstoord. Elke medewerker en Supporter dient zich hiervan bewust te zijn. Zodra de professionele afstand in het geding komt dient er contact te worden opgenomen met de klantcoördinator of de vertrouwenspersoon van Senior Support.

Zorgen voor veiligheid

Medewerkers, supporters, cliënten en iedereen die betrokken is bij Senior Support moeten zich veilig kunnen voelen. Medewerkers en Supporters mogen geen belemmering ervaren bij zijn of haar werkzaamheden. Alle betrokkenen dienen zich hiervan bewust te zijn en hiernaar te handelen.

Respectvolle omgang

Medewerkers en Supporters, cliënten, mantelzorgers en familie dienen respectvol met elkaar om te gaan. Respect voor de privacy is hierbij een belangrijk aspect. Dit heeft onder andere betrekking op mondelinge en/of schriftelijke informatie, die tussen cliënt en begeleider wordt uitgewisseld. Wees hierin zeer zorgvuldig. Lees meer hierover in de privacy policy van Senior Support.

Internet en social media

Medewerkers, supporters, cliënten en iedereen die betrokken is bij Senior Support mogen geen informatie delen op het internet en op social media die herleidbaar is tot individuele cliënten, medewerkers en Supporters, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk is goedgekeurd. Hieronder valt ook het versturen en accepteren van vriendschapsverzoeken op social media. Deze regels gelden voor huidige en voormalig betrokkenen.

Intimidatie, agressie en discriminatie

Geen enkele vorm van seksuele intimidatie, agressie en discriminatie of elk ander ongewenst gedrag van medewerkers, Supporters, cliënten, mantelzorgers, familie en overige betrokkenen wordt geaccepteerd.

Alcohol en drugs

Het gebruik van alcohol en drugs door medewerkers en Supporters is voorafgaand en tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden voor Senior Support niet toegestaan.

Omgang met eigendommen

Medewerkers en Supporters respecteren de eigendommen van de cliënten en gaan er zorgvuldig mee om.

Diefstal

Diefstal niet toegestaan en naast persoonlijke sancties zal er aangifte worden gedaan bij de politie.

Kleding

Van onze medewerkers en Supporters wordt verwacht dat zij zich kleden op een manier die passend is voor hun functie en die professionaliteit uitstraalt.

Roken

Het is niet toegestaan te roken bij de cliënt thuis, tenzij dit uitdrukkelijk wordt toegestaan.

Belangenverstrengeling en cadeaus

Elke handeling die vermenging van zakelijke- en privébelangen kan veroorzaken, dient te worden vermeden. Cadeaus en giften mogen niet worden geaccepteerd of gegeven.

Wet- & regelgeving en gedragscode

Alle betrokkenen bij Senior Support houden zich aan wet- & regelgeving en aan deze gedragscode.

Melden van onregelmatigheden

We vragen cliënten, vaste medewerkers, Supporters en andere belanghebbenden hierbij expliciet om overtredingen van wet- & regelgeving en van de gedragscode, of andere onregelmatigheden, aan ons te melden. Dit kan bij klantcoördinatoren, de directie, de vertrouwenspersoon of via de website van Senior Support: www.senior-support.nl/klachten.

Maatregelen

Meldingen worden behandeld volgens de Senior Support klachtenprocedure. Na onderzoek, waarbij hoor en wederhoor wordt toegepast, kunnen passende maatregelen worden genomen. Een officiële waarschuwing, ontslag, contract beëindiging of beëindiging van de thuisbegeleiding zijn maatregelen die met betrekking tot medewerkers, Supporters en cliënten kunnen worden genomen als een overtreding van wet- en regelgeving en/of van de gedragscode daartoe aanleiding geeft.

Meningsverschillen

In situaties waarbij er meningsverschillen zijn over de normen en waarden die in deze gedragscode vermeld staan, dan dienen deze altijd gemeld en besproken te worden met de klantcoördinator, de directie of de vertrouwenspersoon van Senior Support.